Setrvačnost a apatie, které zobrazuje dolní levý kvadrant, jsou charakterizovány většinou obecně nízkou aktivitou manažera. I tento přístup nicméně může mít své opodstatněné užití v praxi. Například v případě, že zkrátka nelze jednat jinak, anebo hrozí, že by při zásahu situace eskalovala do nesmyslných rozměrů.
Dostáváme se ke kolonce Stres vyznačující se nízkou mírou podpory, a naopak vysokou mírou výzvy – to je ten náš „zlý táta“. Možná si z vlastních zkušeností vybavíte situaci, kdy jste se cítili být pod tlakem, anebo naopak se ocitli v situaci, kdy musely jít poklonky stranou a vy jste potřebovali dostat své lidi „do tahu“. Negativem tohoto manažerského přístupu bývá zejména rostoucí přetlak, nespolupráce či dokonce protiútok zaměstnanců vůči nadřízenému. Na druhou stranu i tento přístup má své opodstatnění v určitých situacích. Píši-li o nutnosti dostat lidi „do tahu“, pak role „zlého táty“ může být ku prospěchu například v situaci, kdy je potřeba firmu vyvést z krizové situace anebo potřebuji jednotlivce dostat z jeho komfortní zóny.
Čtvrtý přístup – „Optimální výkon“ charakteristický vysokou mírou podpory i výzvy – je již náš diskutovaný „pohyb na hraně“. Jsme-li sto svým lidem předkládat smysluplné výzvy, ale zároveň jejich píli a výsledky dokážeme ocenit, máme vysokou pravděpodobnost, že dosáhneme vysokých výsledků a lidé, týmy i sama firma budou prospívat, budou zdravé. A to v dlouhodobém horizontu…
Jednoduchá matice, kterou nám Pavla v rámci krátkého času ochutnávky představila, nám nabídla úvodní představu o různých polohách koučování podle přístupu Challenging coachingu. Tento model však není jediným pilířem této metodiky. Různou úroveň podpory a výzvy aplikujeme v rámci modelu FACTS, kdy v každém kvadrantu pracujeme s:
- efektivní zpětnou vazbou (Feedback),
- schopností vést klienty k zodpovědnosti (Accountability),
- schopností pracovat s odvážnými cíli (Courageous Goals),
- schopností kalibrovat a dynamicky přizpůsobovat napětí pro dosažení špičkového výsledku bez riskování vyhoření nebo poškození vztahu (Tension),
- schopnost vnímat širší obraz (System Thinking).
V rámci ochutnávky z kurzu jsme dostaly dále možnost se naučit, jak pracovat s jedním z pilířů modelu – efektivní zpětnou vazbou. V průběhu zbývajícího času pro setkání jsme tak vymýšlely a diskutovaly reakce využívající různou míru výzvy a podpory ve zpětné vazbě na předloženou reálnou situaci z praxe.