Jak získat druhé pro změnu a provázet je procesem změny
Naše doba je komplexní, rychlá, plná změn. Se změnou se setkáváme na každém kroku a často potřebujeme pro změnu získávat druhé, zvlášť jsme-li v roli liniového nebo HR manažera.
Jak na to
Existuje mnoho konceptů, jak přistoupit ke změně. Osobně se mi nejvíce líbí model Čtyři pokoje změny, který prakticky ukazuje, s čím se během změny setkáváme. Že postupně procházíme čtyřmi pokoji v domě změny – pokojem spokojenosti, pokojem popření, pokojem zmatku a pokojem inspirace, abychom uzavřeli kruh opět v pokoji spokojenosti. Z toho plyne, že když má někdo něco zažito a je celkem spokojený, tak se mu obvykle do změny moc chtít nebude.
To, zda druzí změnu přijmou a přesunou se tak z pokoje popření do další fáze, záleží na komunikaci.
Ta by měla jít ve dvou krocích, nejprve změnu oznámit a vysvětlit, proč se dělá a pak individuálně podpořit každého člověka v procesu změny.
Jak změnu oznámit
Celkem jednoduchý model nabízí technika SPIN:
- S…Situace. Jaká je aktuální situace? Popisuje všeobecně známé informace.
- P…Problém. Jaké obtíže vyplývají ze současné situace? Čemu čelíme?
- I…Implikace. Negativní důsledky, které nastanou, když nedojde ke změně.
- N…Návrh řešení. Doporučení, co je potřeba udělat, jakou změnu provést a jaký benefit to přinese.
Změnu jsme oznámili, vysvětlili, proč je důležité ji udělat. Jsme ve fázi, že se lidé smířili s tím, že změna bude. Ale co teď. Opouštíme to staré, ale nevíme, jak bude vypadat to nové a často neumíme nové postupy. Jsme mimo zónu komfortu, což může vést k tomu, že se lidé vrátí zpět do fáze popření. Proto je důležité neskončit tady a provázet dál druhé změnou a přistoupit k nim individuálně, protože každý prochází procesem změny různě rychle.
Jak podpořit druhé v procesu změny
Potřebujeme informovat a sdělení přizpůsobit tomu, co je pro jednotlivé lidi důležité.
Tady nám mohou pomoci motivační mapy a motivátory pro práci. Odhadneme nebo pomocí jednoduchého online testu zjistíme hlavní motivátory lidí. Motivátorů máme devět a každý člověk má 2-4 hlavní motivátory, tedy to, co je pro něj důležité, co v práci a životě vyhledává, kvůli čemu ráno vstává z postele.