Chodí si k vám kolegové pro radu? Podpořte je efektivně s využitím kvadrantových grafů
Ve své praxi koučky a facilitátorky často používám kvadrantové grafy, jednoduchou a zároveň velmi užitečnou pomůcku, která přináší strukturu a nadhled do řešení různých situací. V minulém článku Vedete a rozvíjíte druhé? Vyzkoušejte kvadrantové grafy. Zamilujete si je jsme si připomněli známý proces učení u dospělých – 4 stádia, kterými procházíme, když se něco učíme a který doporučuji objasňovat lidem, kteří se snaží něco u sebe změnit, aby vydrželi a nenechali se odradit těžkostmi cesty k mistrovství.
Dnes jsem si pro vás připravila kvadrant typů podpory. Lidé si obvykle chodí pro podporu se slovy „Poraď mi“. Ne vždy je to ale to, co skutečně chtějí nebo potřebují. O tom svědčí i otřepané klišé, vyprávějící, jak si žena večer stěžuje muži, že se něco nepodařilo v práci a muž ve snaze jí pomoci začne situaci řešit. Žena se naštve, muž nechápe proč, vždyť se snažil. Jenže žena nechtěla, aby situaci řešil. Chtěla, aby ji vyslechl a vyjádřil pochopení, že to nemá jednoduché.
Pojďme se podívat na to, jaký typ podpory lidé mohou potřebovat, když se na nás obracejí s nějakým problémem či situací.
Vytvoříme si kvadrantový graf se dvěma osami
- Na vertikální osu vyneseme, na kolik je daná situace řešitelná. Nahoře je, že ji dokážeme změnit či vyřešit a dole se situace nedá změnit nebo vyřešit.
- Horizontální osa ukazuje, nakolik je druhý člověk při řešení situace aktivní. Vlevo je, že druhý není zapojený, nepřemýšlí, přijímá od nás a napravo přemýšlí, je zapojený a tvoří sám.
A z toho nám vyvstanou čtyři možné typy podpory.