Jak motivovaný je Váš tým?
Práce je mnohem snazší a také zábavnější, když lidé vědí, co jim přináší energii, co „zažehne jejich oheň“, a zároveň jsou podporováni svým manažerem, aby se zaměřili na to, co je skutečně motivuje.
Vezměte si motivaci 1.0 až 3.0 z knihy „Pohon“ (angl. Drive) Daniela Pinka, Maslowovu hierarchii potřeb nebo Herzbergovu teorii hygienických faktorů – ukazují, že váš úspěch a štěstí v práci nebo mimo ni závisí na tom, zda jsou vaše individuální motivátory naplňovány (což není nutně o finančním ohodnocení nebo odměně).
3 kořeny motivace
Výzkum skupiny Full Potential Group ukazuje, že v lidské psychice existují tři základní kořeny motivace:
- Naše osobnost – má tendenci být poměrně stálá, tudíž se obtížně mění a je více zaměřena na minulost.
- Naše sebepojetí – jak vidíme a vnímáme sami sebe. Je to o našem přesvědčení o sobě a o našem vnitřním světě. Je proměnlivější, bývá méně vrozené a je orientováno na současnost.
- Naše očekávání – naše představa o budoucích výsledcích. Ty jsou opět proměnlivější.
V podstatě je to jedinečná směs naší osobnosti s naším sebepojetím, přesvědčením a očekáváními, která vytváří naši motivaci a určuje výsledky našeho života a práce.
Proč potřebují manažeři rozumět motivaci
Vzhledem k tomu, že motivace je prakticky synonymem energie, je pro lidi ve vedoucích pozicích velmi důležité, aby pochopili, co je samé a jejich lidi podněcuje. A také aby v tom rozvíjeli další manažery. Motivace je často chybějící základní složka výkonu a angažovanosti, která jde nad rámec chování. V chování se odráží hlubší, neviditelné síly, které řídí lidské jednání.
Zde přinášíme nový revoluční motivační model: Manažeři se místo usilování o změnu chování u zaměstnanců mohou soustředit na pochopení podstaty motivačních pohnutek a pracovat na nich s lidmi – a zlepšení výkonu může být dramatické.
3 motivační klastry
Tvůrce Motivačních map – James Sale spojil Maslowovu hierarchii potřeb s kariérovými kotvami Edgara Sheina a Enneagramem, a identifikoval tak devět pracovních motivátorů. Na základě toho vytvořil individuální profilovací test, který poprvé měří motivaci.
Motivátory jsou seskupeny do tří skupin: